Τα οφέλη του αθλητισμού στην ψυχική υγεία των παιδιών

Τεράστιος όγκος ερευνών έχει αποδείξει μέσα στα χρόνια τα ψυχολογικά οφέλη του αθλητισμού για τα παιδιά. Τι συμβαίνεις όμως στην πραγματικότητα και γιατί συχνά στην εφηβεία τείνουν να διακόπτουν τέτοιου είδους εξωσχολικές δραστηριότητες. 

Το να αθλείται ένα παιδί από μικρή ηλικία του παρέχει μια καλή φυσική και σωματική κατάσταση, τα αποτελέσματα της οποίας φαίνονται μέσα στα χρόνια. Το βασικό όφελος ωστόσο είναι εσωτερικό και αντιληπτό τόσο στο ίδιο το παιδί όσο και στο γενικότερο οικογενειακό και κοινωνικό πλαίσιο.

Είτε αποφασίσει να ακολουθήσει ένα ομαδικό άθλημα είτε ένα πιο μοναχικό η κοινωνικοποίηση είναι μια «δεδομένη» υπόθεση! Το παιδί έρχεται σε επαφή με συνομηλίκους του εκτός σχολικού περιβάλλοντος και με τους οποίους μοιράζεται κοινά ενδιαφέροντα. Στο σχολείο τα παιδιά συχνά μπορεί να κάνουν παρέα με τους συμμαθητές τους «αναγκαστικά». Στην εξωσχολική δραστηριότητα τους ενώνει κάτι παραπάνω από το κοινό ηλικιακό πλαίσιο κι αυτό είναι ο στόχος για να επιτυχούν κάτι που επιθυμούν κοινά. Μια νίκη, μια καλή επίδοση σε έναν αγώνα ή ακόμα και απλά την αίσθηση της ψυχαγωγίας και της χαλάρωσης. Με αυτόν τον τρόπο λοιπόν τα παιδιά κοινωνικοποιούνται αισθητά ακόμα κι αν σε κάποιο άλλο περιβάλλον φαίνεται να αντιμετωπίζουν δυσκολία ή να δείχνουν πιο εσωστρεφή.

Επίσης πολύ σημαντικές είναι οι έννοιες της αυτοπειθαρχίας καθώς και της αυτοεκτίμησης. Έρευνα του Ινστιτούτου Μελέτης Άθλησης των Νέων στις Η.Π.Α. έδειξε ότι παιδιά που συμμετέχουν σε σθλητικές δραστηριότητες έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση σε σύγκριση με συνομηλίκους τους. Αν σκεφτεί κανείς ότι από μικρή ηλικία έρχονται αντιμέτωποι με την ευγενή άμιλλα, τα όρια, τους κανόνες, τη συλλογικότητα αλλά και τη σωστή διαχείριση ενός πιθανού αισθήματος ματαίωσης, γίνεται εύκολο αντιληπτό γιατί είναι τόσο σημαντικός ο αθλητισμός στη ζωή τους.

Τις περισσότερες φορές τα παιδιά ξεκινούν ένα άθλημα κατά τη διάρκεια του δημοτικού ενώ στην εφηβεία μπορεί αν εκδηλωθεί ένα είδος εγκατάλειψης. Μπορεί ξαφνικά το παιδί σας να σας πει ότι δεν θέλει να πάει ξανά στην εξωσχολική του δραστηριότητα ή ότι δεν βρίσκει πλέον κάποιο ενδιαφέρον. Η αντίδραση αυτή είναι λογική καθώς πέρα από τις ορμονικές αλλαγές που φέρει η εφηβεία, συχνά η πίεση από τους γονείς ή οι απαιτήσεις του σχολείου οδηγούν τα παιδιά σε αυτή την απόφαση.

Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να δώσετε λίγο χρόνο στο παιδί σας να ηρεμήσει, να του εξηγήσετε τα οφέλη και να το παροτρύνεται να μην εγκαταλείψει αλλά να προσαρμόσει εκ νέου το πρόγραμμά του με τέτοιο τρόπο ώστε να μην αισθάνεται πίεση. Άλλωστε είναι σημαντικό να καταλάβει ότι ο αθλητισμός βρίσκεται στην καθημερινότητά του για να την αποσυμπιέζει και όχι για να δημιουργεί έξτρα στρες.