Μικρές καρδιές, μεγάλες εμπειρίες: Τι κερδίζουν τα παιδιά από κάθε σχολική χρονιά;

Καθώς η σχολική χρονιά ολοκληρώνεται, πολλά παιδιά γεμίζουν με ενθουσιασμό για το καλοκαίρι που ξεκινά, ενώ άλλες φορές έρχονται αντιμέτωπα με συναισθήματα που δεν εκφράζονται πάντα εύκολα: ανακούφιση, κόπωση, λύπη για τον αποχωρισμό από φίλους ή δασκάλους, αλλά και ένα αίσθημα απολογισμού.
Ως ψυχολόγος που συναντώ καθημερινά παιδιά και γονείς, έχω δει πόσο βαθιές είναι οι εμπειρίες που κουβαλά ένα παιδί στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς. Δεν πρόκειται μόνο για γνώσεις και αριθμούς. Κάθε χρονιά είναι ένα ταξίδι εξέλιξης, προσωπικής, κοινωνικής και συναισθηματικής. Μέσα στις τάξεις, στα διαλείμματα, στις ομαδικές εργασίες ή και στις συγκρούσεις, τα παιδιά δοκιμάζουν τον εαυτό τους σε ρόλους, θέτουν όρια, απογοητεύονται, ενθουσιάζονται, μαθαίνουν πότε να διεκδικούν και πότε να υποχωρούν.
Ένα παιδί μπορεί να “κερδίσει” πολλά πράγματα σε μια σχολική χρονιά που δεν αποτυπώνονται σε ένα έλεγχο. Στην ουσία μαθαίνει να ζητάει βοήθεια, να κατανοεί τα συναισθήματά του, να πιστεύει λίγο περισσότερο στις δυνατότητές του. Νιώθει την αποδοχή ή και την απόρριψη και μέσα από αυτό αρχίζει να φτιάχνει την εικόνα του εαυτού του. Οι εμπειρίες αυτές, όταν επεξεργαστούν με κατάλληλη υποστήριξη, γίνονται εφόδια ζωής.
Είναι σημαντικό, λοιπόν, αυτή την εποχή να δώσουμε χώρο στα παιδιά να αφηγηθούν τη δική τους εμπειρία από τη χρονιά. Όχι μόνο με ερωτήσεις του τύπου “πώς τα πήγες στα μαθήματα;”, αλλά πιο ανοιχτές: “τι σου άρεσε περισσότερο φέτος;”, “ποιο ήταν το πιο δύσκολο κομμάτι για σένα;”, “με ποιον ένιωσες πιο κοντά;”. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, δίνουμε στα παιδιά το δικαίωμα να δουν τον εαυτό τους όχι μόνο σε σχέση με την απόδοση, αλλά σε συνάρτηση με τη διαδρομή.
Μια σχολική χρονιά είναι ένα κεφάλαιο της ζωής του παιδιού, το οποίο κουβαλάει μέσα του με έναν μοναδικό τρόπο. Ας σταθούμε πλάι τους, με αυτιά και μάτια ανοιχτά, για να τα βοηθήσουμε να δουν όχι μόνο τι έμαθαν, αλλά και ποιοι έγιναν στην πορεία.