Παιδιά γεννημένα εν μέσω πανδημίας: Τι προβλήματα αντιμετωπίζουν;
Είναι γνωστό πως τα πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού είναι εξαιρετικά σημαντικά για την ανάπτυξή του. Νοητικές και γνωστικές διεργασίες εδραιώνονται ενώ παράλληλα αναπτύσσεται η κοινωνικότητά του. Τα βρέφη αλλά και τα παιδιά της πρώιμης παιδικής ηλικίας έρχονται αντιμέτωπα με πληθώρα ερεθισμάτων που καλούνται να εξερευνήσουν. Τι συμβαίνει όμως με τα παιδιά που γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας και του εγκλεισμού;
Πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Μπράουν σε 672 παιδιά εκ των οποίων τα 309 είχαν γεννηθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας κατέδειξε χαμηλότερα αποτελέσματα σε τεστ νοημοσύνης. Παράλληλα έρευνα που διεξήχθη στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, παρουσίασε χαμηλές επιδόσεις στα αναπτυξιακά τεστ κοινωνικών και κινητικών δεξιοτήτων των παιδιών που είχαν γεννηθεί από τον Μάρτιο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020. Τα καλά νέα είναι ότι οι δείκτες δεν πρέπει να προκαλούν φόβο καθώς το δείγμα, δεδομένων και των συνθηκών δεν ήταν πολύ μεγάλο, ενώ οι διαφορές στα τεστ σχετικά μικρές.
Τα ευρήματα αυτά ωστόσο κρούουν το καμπανάκι και θα πρέπει να μας κινητοποιήσουν ούτως ώστε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό προκειμένου η γνωστική και συμπεριφορική ανάπτυξη των παιδιών να μην επηρεαστεί. Μπορεί οι κοινωνικές συναναστροφές να μειώθηκαν με αποτέλεσμα το παιδί να αδυνατεί να έχει ερεθίσματα και επαφές με άλλα πρόσωπα πλην των γονιών του, ο εποικοδομητικός χρόνος όμως που θα αφιερώσουν οι ίδιοι στη διαπαιδαγώγησή του από τα πρώτα στάδια είναι εξαιρετικά σημαντικός. Παράλληλα μπορεί τα ερεθίσματα από το περιβάλλον να είναι μεμονωμένα, αντίστοιχα ωστόσο θα μπορούσαν να προκύψουν και κατά τη διάρκεια παραμονής στο σπίτι. Η μνήμη, η ανάπτυξη της σκέψης αλλά και η φαντασία μπορούν να καλλιεργηθούν ανεξαρτήτως πανδημίας.